Úton a "SKILL" felé

(ez a cikk a Tauri forumról származik, nagyon ajánlom mindenkinek elolvasását!!!!!!)

Első rész: A háttértudás.
1) A talentek:
Minden jól játszó raider legelső feladata hogy maximálisan tisztában legyen azzal melyik talentje mit csinál. Pontosan. És úgy értem minden egyes talent összes pontja. Mire hat mennyit hat mekkora eséllyel milyen feltételek mellett. Legjobb mindhárom ágon de legalább azon amit használsz és a másik kettő első 4 tierjében. Ha nem ismered a talentjeid nem tudod eldönteni mit kell kiraknod hogy a maximumot hozd egy raiden. Addig hozzá se kezdjél guidokat olvasni meg számolgatni és geart összerakni amíg nem tudod, hogy a talenten amit kiraktál milyen erősségeid vannak.
Triviális példa: Unholy DKként van egy Black Ice nevű talent frost ágon. +10% frost és shadow dmg. Guess what? erősebb talent mint az unholy fán a DPSt adó talentek fele. Jó tudni azért.
2) A spellek:
Ezután következhet a spellbook. Kiver a víz amikor azt hallom egy paptól hogy a Shackle Undead nincs is kint az action bar-on. Vedd a fáradtságot és olvasd végig a teljes spellbookod. Ismerd meg melyik spelled mit csinál pontosan. Ha nem tudsz angolul kérd a goggle fórdító vagy jó fej guild társad segítségét. De inkább tanulj meg angolul. :D
Mennyire ciki már egy mage-nek ha nem is tudja hogy a Frostfire bolt akkor fire vagy frost dmget csinál.
3) Mechanikák:
Na itt kezdődik a finomság. Ezt a részt a legtöbben átugorják. Elolvassák neten vagy megkérdeznek egy ismit hogy na mit kell nyomni és azt nyomják. De fogalmuk sincs miért. Aztán persze ha valaki mást mond akkor jön a sértődés „de nekem ezt mondta haverom aki nagyon skilles”, nána nagyon skilles. Nem elvárás hogy tisztában legyél az összes matematikával amit a WoW használ de azzal igen amit a te kasztod. Ha caster vagy nem kell ismerned a Crushing blow fogalmát és esélyét de a bináris és nem bináris spellek közti különbséget tudjad. Na jó... de legalább a spellhitcapet meg azt hogy mik adnak neked mondjuk spellhitet raiden. Aztán ott van még a haste kiszámolásának módja, működési elve, az Armor és az ArP működése (értelemszerűen ha vonatkozik rád), valamint a buffok és debuffok multiplikatív vagy additív összefüggései... és így tovább.
Azt sem árt tudni melyik stat jó neked. Lehet tesztelni, lehet érdeklődni havernál, lehet olvasni guide-ot. Az a biztos ha mindhármat megteszed. A legjobb viszont a Spreadsheet használata.
A spreadsheet egy exel file amibe bele írkálhatod a statjaidat és az megmondja neked hogy 1) mennyit kéne DPSelned 2) melyik stat adná a legtöbb DPSt pontról pontra.
Sajnos elég nehéz találni mostanában 3.3.5-ös Spreadsheetet de nem lehetetlen.
Legvégül pedig mellékesen nemárt tudni, hogy melyik spellel érdemes DPSelni. Ez egy firemagenél nem nagy ördöngősség de egy MM hunternél már azért tudni kell hogy mikor nem éri már meg Arcane shotot lőni.
4) A környezet
Végül még ami a háttértudás részét képezi az a körülötted állók képességeinek ismerete, beleértve a bossokat, mobokat is.
Példa1: Dreadscale köpi a tüzet. Alapfeladat hogy szét kell állni, de mivel nincs elég hely kénytelen vagy beállni valaki mellé. Triviális választás egy mage. miért? mert ő el tudja tolni az Ice blockot, ezzel kinullázva a kölcsönös sebzést, legalábbis addig amíg arrébb nem állsz. Ez persze feltételezi hogy a mage társad nem retardált, de pont ez a lényege a profi raidelésnek. Ott nincsenek retardáltak.
Példa2: Ha tudod hogy Anub 30%alatt nem csak simán sebez hanem a HPdat %alapon csökkenti és ráadásul ezt a mennyiséget healei is magán akkor egyértelmű hogy 30%ot elérve első dolgod hogy leklikkeled magadról a stamina buffot és a Commandig shoutot (ÉS kikapcsolod az imp buffját). Nem ismered a boss képességét, mert te csak a loot maitt vagy? akkor szívatod magad is, és a raidet is.

Második rész: Alapszabályok
1) DPSként:
- Buffolj ha tudsz, egy gördülékeny és profi raid vezetését nem érdekli hogy ki a felelős a buffok kiosztásáért. Ilyesmire nincs idő és energia. Ha mágus vagy és valakin nincs intellekt az a te hibád. Minden esetben. Ha nem neked lett kiosztva akkor beszélgethetsz a mágussal akinek ki volt, vagy szólhatsz a vezetésnek, de csak raid után. Raid alatt csendben vagy és buffolsz. Ha kell szerezz addont ami mutatja kiről hiányzik a buff amit te tudsz kasztolni.
- Ne halj meg, mert szép dolog a nagy DPS de ha közben szopkodod a golyókat Twinen akkor nem vagy skilles. bele is halsz, rosszabb esetben nem csak te. És ezek után ne merd azt mondani hogy "de nem jött heal". A healernek nem az a dolga hogy a te hülyeséged kihealeje.
- Ne állj le a DPSel, az üresjárat a legnagyobb DPS kiesés nem az elrontott rota. Persze amikor ki kell állni a tűzből akkor oké de amikor meglátok egy maget hátrafelé lépkedni amikor lejön a Jaraxxus portál akkor megkérdem magamtól, vajon most nem találja a portált? *facepalm* Tessék számítani rá, tessék azonnal targetelni és már nyomni is az Arcane blastot (pl). Ne legyen üresjárat.

2) Healerként:
- Buffolj ha tudsz, lásd fentebb a DPS résznél
- Ne halj meg, nincs is annál gázabb ha healer magát nem tudja kihealelni. Egyébként ugyanazok a szabályok mint a DPSeknél.
- Ne legyen csőlátásod. A raid frame nagy segítség de csak segítség, nem pedig maga a játék. Ez nem egy 80as évekbeli találd el a kukacot gép a játékteremben. Targetelj healelj de a játékteret figyeld, mert ott fogod látni hogy egy infernál éppen X és Y felé repül gömbként és ha odaért bizony areázni fog. készülj, targetelj, kezd el tekerni mert ha csak akkor kezded mikor már kopnak simán késő.

3) Tankként:
- Buffolj ha tudsz, lásd fentbenn
- kommunikálj, ha kiparryzták a slamet és a Mocking blowt is akkor szólj be TSen hogy finoman a DPSel. Ha nincs már CDd és látod hogy kopik a HPd akkor szólj be TSen hogy nincs több CDd.
- CDk, mert a jó tank ismérve hogy tudja mikor fog többet sebződni. A CDk azért vannak hogy ezeket a burstöket enyhítsd. példa: Anub addok tankolása, összehúzás után még ha csak 2 mobot is tankolsz azok nagyot ütnek és gyorsan, vársz pár másodpercet és lököd a shield blockot. mert arra van, nem pedig arra hogy előtte 10 secel nagyot üssön a Slamed. példa2: Gormok 3-4 buffal majdnem 2x akkorát üt. Nyomd a CDidet. Csökketsd a hibalehetőséget. Én ugy szoktam, a 6. debuff előtt 1 secel last stand a 7 debuff előtt 1 shieldblock+trinket a 8. defubb előtt wall. és utána tankcsere és prot. Pite.

Harmadik rész: az fránya WASD
1) Fordulás egérrel. Az ugye evidens hogy forduláshoz nem az A és D betűket használod. Egér jobb gomb nyomva tart és instant fordulsz 180 fokot. no para. Ennél fontosabb hogy jobbgombbal az A és D a saszzézás tehát ha futnod kell valami lől de DPSelni is akarod akkor jobb gomb, fordul 90 fok és A vagy D (kinek mi esik kézre) közben mivel a spellek 180%fokban lőhetők 179. foknál simán lőheted az instanot. tankként pozicionálásnál kötelező, nem ütheti semmi a hátadat, de gyorsnak is kell lenned és közben agrot is kell csinálni.
2) Helyezkedés: Amennyiben a taktika megkívánja aszerint kell helyezkedni de sokszor ez szabadon választható. Mire kell figyelned:
- Ne állj és ne menj túl messze a healertől. oké hogy fosod a tüzet de ha kifutsz range-ből ott fogsz meghalni.
- Ha ismered a fájtot és tudod hogy lesz olyan része ahol menekülni kell akkor könyörgöm ne állj olyan helyen ahol az addok lespawnolnak. lép kettőt és agyonüt. példa: Faction champions, a tank viszi a retpalát, warriort, DK, és a cementsámán. az összes gyökér retardált melee odarohan ütni a sámánt (első célpont) aztán fele megdöglik egy pörgésben vagy csak simán agroreset váltásban. Tessék megvárni amíg a lassítások miatt a sámán lemarad és egyedül lesz. Utána lehet ütni.
3) Prekogníció - jövőbe látás. Példa: Ha anub követ valakit és az illető elcseszi, és látod hogy meg fog halni, indulj jég felé. ne várd meg míg kinéz magának új célpontot mert addigra késő, ha téget targetel 2 sec alatt utolér és megöl, utána a melletted állót.. és pár sec alatt a fél raidet. Skilles akarsz lenni? mutasd meg hogy látod a jövőt.
3) Kilkk vs hotkey: nagyon sok vita van erről. De ami igazán számít ha klikkelsz közben nem tudsz egérrel fordulni. Lásd 1-es pont. Téma lezárva.

Negyedik rész: Utility spells - CCk, és miegyéb.
1) Ne csak akkor CCz ha mondják, igazán skilles akarsz lenni? vedd észre hogy elszabadult az add és a healer felé tart. Szomorú látvány amikor agyonvág egy healer egy add anubon mert a raidben 12 ember volna képes valamilyen módon CCzni de egyik sem mozdul rá, csak nyálas pofával kiabálják: I R DA DPS, IMA TOPPIN DA METERZ... oh de szívesen küldeném őket Ladwirchaft simulator 2012-t játszani
2) Tircks&MD - a tricks arra való hogy a tank agroját emelje. nem arra hogy a tiédet csökkentse. Azért kell tolni 30 secenként hogy a vadállat fury warrior akinek nincs vanish meg invisibilityje ne rántsa le és tudjon DPSelni. Ha olyan raidsetup vagy látszik hogy nincs rá szükség akkor beszéd meg egy másik rogual toljátok egymásra. agorban uyganott vagytok mintha nem tolnátok de a DPS jobb lesz. Az MD ugyanakkor arra jó hogy a felbukkanó addok jó helyre menjenek. Főleg ha az offtank már elfoglalt, drámai különbséget jelent ha nem kell neki ida oda rohangálni az addok után.
3) Hero és a combat/self ress - Normális helyeken a raid leader megmondja mikor, ress esetén azt hogy kit. Ami nagyon fontos hogy csak úgy magadtól nem tolod el. A Rebirth és a Reinc valamint a SoulStone olyan spellek amiket azért implementált a Blizzard hogy elhárítható legyen a következő előre ne látható események okozta halál: Szerverlag, 1 a millióhoz RNG (egymás után 3 tüzed dob rád), bejött a nagymama és felhuzta a fejedre az új sapkát amit kötött. A hülyeségben meghalás nem ok arra hogy combat rezzeljünk.

Záró akkord avagy érzelmek a raiden:
1) Ha komoly raider akarsz lenni a következőket kell szem előtt tartanod, hogy az emberi kapcsolatok nem mindig zökkenőmentesek. Szinte biztos hogy lesz olyan a raidben akivel nem tudsz jól kijönni. Megoldás: Raid alatt kapcsold ki a személyiséged. Nem azt mondom hogy nem lehet jól szórakozni mert lehet, de a baráti baszogatás és az vérkomoly beszólás között paraszthajszál a határ. Ha nem officer szól be akkor csak baszogat és nevetned kell. Ha officer szól be akkor csendben vagy és nem kifogás.txt-t idézel. Ha raidelni akarsz nem hagyhatod hogy szétverje a raidet a személyi ellentét.
Sokkal könyebb dolgod lesz ha türelmes toleráns és diplomatikus maradsz. Hiszen sokkal viccesebb valakit úgy elküldni a picsába, hogy még várja is az utazást.

2)Ha egy progressklánba jelentkezel tartsd szem előtt hogy a tagok többsége nem az a fajta kocka aki napi 5-8 órát ül a gép előtt és minden este csinál valami közösségi raidet. Van a progress raid ahova mennek és ha letolták akkor viszlát jövő héten. Ha nehezen viseled hogy heti 1 vagy 2 nap van csak raid a többi napon pedig "élünk" akkor ezt a jelentkezés előtt kérdezd meg az adott klántól. Van olyan klán amelyik heti 6 nap csinál raidet és visszajár retrozni az előző kontentbe, és van amelyik nem. Kínos lesz 2 hét után kilépni mert "nincs elég raid" és unatkozol.