Resto Shaman

 

Resto shaman
 
-"A tankolás felelősség, a dpselés móka, a healelés munka"

Pro-kontra:

Mínusz pont -

Első dolog amit tudni kell,bármennyire is próbálkozunk sosem lehetünk olyan jó tank healerek mint a Holy palák illetve a papok.
Viszont mi lehetünk a legjobb raid healerek....

Plusz pontok

1.Túlélőképesség! Tudunk pajzsot használni,ami elég sok armort ad.nem vagyunk papír karakterek mint a papok vagy a duduk
2.BL! Legfontosabb raid buff,sok fighton kulcsfontosságú lehet...

3.Tér healelés! Chain Heal forever..   

4.Sose fogyunk ki a manából!

5.Sok különböző féle buff a totemekből!

TALENT:
Ez a két ajánlott talent: healing focus illetve elemental weapon az eltérés, ízlés szerint lehet variálni
 
 

Elemental weapon  spell power-t  ad,mást nem. A 2. talent viszont hasznos lehet ,hogy ne szakítsanak bele a heal kasztolásába.
STATOK:

Haste>Mp5>Intellect>Spell power>Crit

Haste soft cap
Lehetőség szerint meg kell próbálni elérni vagy megközelítenia  haste soft cap-et ami 1269,így a GCD  már csak 1 sec. Ha megvan a haste cap akkor lehet nézelődni,gemelgetni más statokra,attól függően mivel healelünk a legtöbbet és hogyan healelünk. Aki esetleg LHW-t használ annak érdemes inkább Sp-re gemelni, aki CH-t annak inkább több Intellect,Mp5 kell,mert zabálja ám a manát .

Haste: 600 + Totem of air ,na ekkor már beérnek időben a healek,de 25-ös raiden illetve icc-ben még kevés lehet, ez mindig a legfontosabb stat, hiszen a CH kasztolási ideje 2+ sec,ami nem kevés,ebből kell lefaragni, időben kell beérnie a healnek
MP5: 500 kell + Water Shield +talent+Glyph+ Totem, 10-25-ös raidekre már elég lehet,raid buffban azért ha van 800-900 akkor már tuti nem lesz gond
Intellect: 30K+ raid buffban, ez már elég manát ad.Mivel ez a fő alapstatod, ezért ebből kapsz bonus healingot és critet is szépen. Ha már kényelmesen állsz hastéval és üzembiztosan healelsz, akkor érdemes erre is gemelni párat. Igen megdobja a mana poolt, később meg az univerzalitása miatt lesz szempont, de egyébként a cuccokon is szépen lesz intellect mindig.
Spellpower: 3K körül raidbuffban már elég, legjobban a CH prifitál belőle ami a healünk gerincét képezi
Crit: 30% simán összejön cuccokbol,má 5K gearben is külön encsázni gemelni nem kell rá, raidbuffal lesz 35-40% között az már bőven elég
Spirit:  felejtős, ami manaregent ad az elhanyagolható
Alapgear: 25K mana, 2,6 K Sp, 500 Haste, 30% Crit ,mindig próbáljuk kiegyensúlyozni a geart,ne legyen  1000 haste ha a mana 20K,a crit meg 10% stb…

Gemek:

1.Piros socket - Reckless amertine -  +12 Spell power + 10 Haste
2.Sárga socket - Quick king's amber - +20 Haste
3.Blue Sockets - Energized Eye of Zul - +10 Haste Rating and +5 Mana every 5 seconds
Szettbonusra csak akkor törekedjünk ,ha 7 vagy több statot ad.
Abban az esetben ha nem elég a mana,nyugodtan lehet Intelectre gemelni,vagy kevert gemeket berakni. Ha a szettbonus nem lényeg akkor mehet full haste-ra,de csak akkor ha nem lesznek mana gondjaink.


Encsa:

1. Head - Arcanum of Burning Mysteries - Kirin Tor exa- 100g
2. Shoulder - Greater inscription of the storm -  Sons of hodir exa - 100g
3. Cloak - Greater speed or Lightweave Embroidery (Tailors)
4. Bracers - Superior Spellpower or Fur Lining - Spell Power (Leather workers)
5. Gloves - Exceptional Spellpower or Hyperspeed Accelerators (Engineers)
6. Legs - Sapphire Spellthread
7. Boots - Tuskarr's Vitality or Nitro Boosts (Engineers)
8. Weapon - Mighty Spellpower
9. Shield - Greater Intellect
10.Rings - Greater Spellpower (Enchanters)


Szakmák:

2 szakma jöhet szóba: Jewelcrafting, Blacksmithing
Blacksmithing: 2 extra gem socket helyet biztosít,egy csuklóba,egy kezesbe.
Jewelcrafting:3 nagyon erős gemet tudunk használni egyszerre, ez lehet  48spell power vagy 42haste.
Ez a két szakma gyakorlatilag minden kasztnak jó,nagy variációs lehetőséget biztosít.


Glyphek:

Major: Glyph of Chain Heal, Glyph of Earth Shield, Glyph of Water Mastery
Minor: Glyph of Water Shield, Glyph of Water Walking, Glyph of Astral Recall

Amikor már a mana nem okoz gondot semmilyen helyzetben sem, akkor érdemes a Glyph of Water Mastery helyett mást berakni. A másik kettő major fontos!

Glyph of Healing Stream Totem - Igaz csak partyn belül hat, és akkor érdemes rakni raidben, ha van másik sámli, aki rakja a mana totemet. Sok spell powernél lesz hasznos és későbbi kontentben v. olyan esetben, amikor periodikus raidsebzést kap mindenki. Akkor valamilyen resist hatással (aura/totem) együtt egész jól ellen tud tartani a sebzésnek. Egyébként, a HS Totem tartósan elég sok healt ad le egy full bossfighton, noha jórészt overheal lesz.

Glyph of Healing Wave - A HW 20%-t a sámán maga is megkapja. Jól jöhet, de inkább önvédelmi jellegű, mint raidszinten hasznos.

Glyph of Lesser Healing Wave - 20%-kal nagyobbat healel a LHW arra akin az ES van. Az LHW elég ratyi healt ad alapból, de ezzel a glyph-fel elég hasznossá tud válni tankhealnél, ha épp burst dmg-et kap és cd-s a RT. A glyph hasznossága ízlés és helyzet kérdése. (LHW ritkán kell tankra, mert az túl kis heal) csakakkor válasszuk ezt,ha gyakran használjuk az LHW-t

Glyph of Riptide - 6 seccel hosszabb RT HoT. Hasznos! (Legalábbis ezt írta a tooltip most. Régen -1 sec cooldownt adott, AZ nem éri meg!)Gyakran 2 emberre is rá tudjuk rakni,ami nem rossz dolog

Glyph of Chain Heal, Glyph of Earth Shield ez a 2 kötelező,a harmadik szabdon választott, ajánlom kezdésnek a Water masteryt

Totemek:

Alap: Strenght of Earth Totem, Flametongue Totem, Mana Spring Totem, Wrath of Air Totem
Ha egyedül vagy sámán akkor ez az optimális totem felállás. Ha van másik sámán is akkor azzal összebeszélve oldjátok meg, hogy legyen Stoneskin Totem és Windfury Totem is lenn.
- Hivatalosan csak 1 Mana Spring Totem hatás lehet egyszerre a sugarán belül érvényben. A resto sámlié talentelt úgyis, tehát erősebb így az felülírja a többiét. Célszerű több sámán esetén az egyiknek Fire Resist totemet v. Healing Stream totemet raknia. Kivéve, ha túl nagy a harctér, hogy 1 mana totem lefedje a többséget.
- Nem feltétlenül kell a restonak raknia a mana totemet. Dps sámli is rakhat mana totemet, így a resto rakhat helyette (főleg ha glyphelt) Healing Stream totemet. Annak a kevés MP5 kiesésnek nem kellene már, hogy hazavágja a mana használókat.
- A cementsámlik Strenght of Earth totemja és Windfury totemja erősebb (mert rátalentolnak), az elemental sámlik Totem of Wrathja pedig sokkal több spell powert ad, mint a restok Flametongue totemja. Ehhez alkalmazkodva javallott lerakni az előbb említett totemek típusába tartozó másfajta totemeket. Lehetőleg minél több különböző hasznos totem legyen aktív, és ne ugyanazok a fajták többször.
- A totemek nagy része 30 yardos kört fed le, és 5 percig vannak fenn. Úgy rakd le őket eleve, hogy minél több embert lefedjenek majd a várható harctéren belül. Amikor frissíteni kell őket, akkor is törekedj oda rakni, ahol a legtöbb embert ér a hatásuk. Ha nem tudod frissíteni őket ideális helyre, CSAK AKKOR rakd le oda, ahol épp állnod kell!
- Ha gebasz van/messzire kell menni/lejárt- v. leverték valamelyik totemeket, akkor rakd le újra a megfelelő helyen, a szükséges fajtákat! MINDIG!
- A Resist totemek igenis hasznosak! A Fire-Frost resistet főleg a palák le szokták fedni, ezért a Nature resistes totem jól tud jönni pár harcnál (általában kisírják a hunterek, hogy ne ők rakják nature resistes aspectet, noha úgy csak 1 játékos dpse romlik és nem a raid spell hastéja
- Mana Tide Totem: Ez ~24% manát tölt vissza a partitagoknak 12 sec alatt. Ezt NE akkora tartogasd, mikor már alig van manád, hanem olyan 70-75% mana környékén el lehet tolni. Ha hosszú a fight, akkor a vége tájára jár le az cd-je és megint el tudod tolni. Ha van másik resto sámán is a partiban akkor érdemes vele kooperálva, váltott ütemben elnyomni.
Van pár olyan sámán, aki nem is rakja ki ezt talentet. Igazából, jó gearben szinte soha nem is kell a saját mana miatt lerakni ezt a totemet. Ez inkább a manahasználó partytagok miatt, és a Reincarnation utáni gyors manapótlásra szokott kelleni.

Skillek:

Earth Shield - Bármilyen sebződésre healeli akin van. Minden egyes alkalommal veszít 1 stacket amikor healel. Tud crittelni! Igen korrekt healt képest a célpontra visszahealelni, de van pár sec-es belső cd-je (olyan 2-3 sec körül talán, ezt passzolom), azaz csak erre a skillre nem lehet támaszkodni, hogy majd megvédi mindentől a célpontot. A tankra kell az ES szinte mindig, illetve arra akit a többieknél kicsit biztosabban életben kell tartani.
Water Shield - 100 mp5-öt (major glyphel 130) ad passzívan, és töltetenként kapsz vissza manát ha bármi sebzés ér. Mindig legyen fent!
Improved Water Shield talent - Ha a HW v. Riptide crittel akkor 100% eséllyel, ha a LHW crittel akkor 60% eséllyel, ha a CH crittel akkor 30% eséllyel kapsz vissza 1 Water Shield töltetnyi manát. Ez emlékezetem szerint NEM csökkenti a WS stacked. Ezért is jön jól a crit, mert manát is kapsz vissza általa.
Tidal Force - Megnöveli a CH, LW, LHW crit esélyét 60%-kal és minden crit heallel veszít 20%-ot a buff. Max 20 secig. Igazán hasznos vészhelyzeti skill, és remekül lehet vele vészhelyzet nélkül is proccoltatni az Improved Water Shield talentet a plusz mana miatt.
Nature's Swiftness - Ezt elnyomva a következőleg elnyomott, 10 secnél rövidebb kasztidejű spell INSTANT lesz. El lehet lenni nélküle, de ha használod, akkor legjobban HW v. CH instant elnyomására éri meg. Makróba rakni praktikus.
Cleanse Spirit - A Cure Toxint felváltó spell. Egyszerre 1 disease (fertőzés), 1 poison (méreg) és 1 curse (átok) debuffot szed le a célpontról. MAGIC ALAPÚ DEBUFFOT NEM SZED LE! (lásd: mindenféle cc hatások, lassítás, némítás, stb.) A legsokrétűbb debuff leszedő spell a játékban, használd!
Tidal Waves talent - A fő előnyöd e talentból fog származni. Ez a RT v. CH után ad egy buffot a következő 2 healedre. A HW 30%-kal gyorsabb és 20%-kal nagyobb lesz, valamint a LHW 25%-kal nagyobb crit esélyt kap és 10%-kal nagyobb lesz (Pontosabban, a bonus healing beszámítása lesz nagyobb 20/10%-kal). Gyakorlatilag emiatt a talent miatt tud életmentő lenni a sámán szorult helyzetekben. Ha nem is konkrét rotációt, de hasznossági prioritást ad a healjeidnek.

Alap rota:
1.ES-t tankra feltenni,
ha RHC-n vagyunk akkor Riptide is mehet rá, ezzel aktivizáljuk a Tidal Wavest, gyorsabban kasztolhatjuk a HW. Mivel ekkor a talent miatt gyorsabb lett a HW, így már időben oda fog érni a tankra 2x is, majd a RT/CH újra felfrissíti a Tidal Waves buffot. Így végtelenségig fenntartható a gyors HW a Riptide beszúrásokkal . Pont cdre fog kijönni a Riptide ha kevés a hastéd. Ha már jó a haste, akkor a (*) idő alatt mehet LHW/mozgás/bármi heal v. buff frissítés/anyázás TS-re amíg a RT cdje le nem jár (ez olyan 1-2 sec kb). CH értelemszerűen beszúrható a raid miatt, amikor szükséges. Alapvetően tank healként gyengék vagyunk ne is erőltessük. ES-RT-HW… ha mégis tankot healelünk.
2.Riptide-mindig fent legyen valakin,mert a Tidal Waves-re szükség van
3.Raidet szükség szerint healeljük CH,LHW,HW-vel
Tippek:
- A resto sámán elsősorban raidhealer
- A Chain Heal a resto sámán healelés gerince. A bonus healingot a CH kb 110-120%-ban, a HW kb 70-80%-ban, a LHW kb 35-40%-ban hasznosítja. Magyarán, egy kevés bonus healing növekedés is elég komolyan megdobja a CH leadott mennyiségét! (Fejből írt %-ok és az ES-ét meg a RT-ét nem tudom. Ezek nem a pontos számok, majd valaki beleköt úgyis és javítom, de lusta vagyok utánanézni.)
- Overheal: a feleslegesen leadott heal mennyiség. Ezt célszerű minél lejjebb szorítani. Egyrészt, mert kevesebb mana fogy el. Másrész, csak a kasztidő meg global cd telik vele és emiatt más elpatkolhat, akinek tényleg kellene a heal. (Recount, Skada, stb. teljesen jó addonok ennek mérésére)
/a. Full hpra NEM kell healelni! Bizonyos esetekben szükséges spamhealelni, de az is általában előre tudható és fel lehet rá készülni. Tudni, és érzékelni is kell, mikor kell abbahagyni a spamhealt!
/b. Attól még, hogy a CH a sámán heal gerince, nem jelenti azt hogy orrba-szájba csak azt kell kasztolni! A kizárólag CH spammolás nagyon sok manába kerül, és messze lesz az az állapot, hogy lazán meg lehessen oldani. Mellesleg, nem minden esetben a CH a legjobb spell a megoldás.
/c. A Riptide instant healje lehetőleg haszonba menjen! Csak akkor érdemes sok hpba nyomni, ha a HoT-jára kell támaszkodni a következő pár secen belül valamilyen ok miatt, ami miatt majd nem tudsz folyamatos healt leadni X ideig. (egész raidre ható scriptelt stunnolások, behálózás, némítás, fear, stb.)
/d. A heal aggrót (threat) is jelent. A felesleges heal - felesleges aggrót. A pullolásnál full hp-ra odalöttyintett heal eléggé keresztbe tud tenni a tanknak a kezdeti pozicionálásnál. Főleg ha a heal crittel, és ráadásul még több célpontot is kell, hogy befogjon a tank. Udvariatlan, pazarló és szabotáló dolog elbaszni a pullt.
- Raidhealre alkalmas addon szükséges az optimális healeléshez. Pl.: Healbot, Grid, stb. Ennek több oka is van:
1. A lényeg, hogy könnyen kezelhető legyen és lásd ki-, mennyi bejövő healt fog kapni (az overhealt elkerülendő, valamint lásd a debuffokat, hogy időben leszedhesd.
2. Ezen felül célszerű, ha a bosst tudod targetolni - miközben az addonon keresztül healelsz -, mert pontosan látod mikor kasztol valami szemétséget, és előre fel tudsz rá készülni előkasztolással, vagy trinket/skill elnyomással.
3. Szintén a targetolás miatt jó az addon, ha a célpontodra Wind Shear-t kell nyomnod, mert túl nagy az aggród v. épp szakítani tudsz (0 hit ratinggal is meglepően sokszor megy!).
- Csak a RT instant heal (meg bármi Nature's Swiftness-el), ezért úgy kell helyezkedni, hogy nagyon minimális mozgás kelljen csak. Ha ki kell állni valamiből, v. csak kis mozgás kell, az oldalazás a legjobb. Pl.: Hodirnál v. Keristraszánál gyakori, de minimális mozgás kell. Az ugrás túl sok ideig korlátoz a kasztolásban, ezért a mikronnyi oldalazás jobb. A folyamatos mozgás a resto sámán legnagyobb ellensége!
- A Bloodlust/Heroism-ot lehetőleg dps sámli nyomja el (ha van), mert van olyan eset, amikor kell az a manamennyiség és a global cd éppen.
- Reincarnation-ra a minor glyph felesleges, vegyél egy marék reagenst és kész. A jó healer különben sem hal meg harc közben, hanem full wipenál az utolsók közt.
- A Reincarnation NEM arra van, hogy harc után felkelsz, amíg a lusta disznók az élesztést várják. Bossfightra kell a cd-je, ha beütne a gebasz. Combaton kívül csak akkor szabad kelni, ha a normál befutás valamiért nem megvalósítható - ami állati ritka (pl.: trash respawn).
Addonokk:

1.Bartender
2.Healbot
3.Cooldown timers
4.Classloot
5.Recount
6.Quartz
7.shieldsup
 

 


-"A tankolás felelősség, a dpselés móka, a healelés munka"